Молебен о божием творении о чем
Священный Синод установил день особой молитвы о Божием творении
Москва, 14 июля 2015 г.
Священный Синод на заседании 13 июля 2015 года в Санкт-Петербурге установил (журнал № 41) день особой молитвы о Божием творении, сообщает Патриархия.ru.
Члены Синода утвердили представленный Синодальной богослужебной комиссии чин молебного пения о сохранении творения Божия, который надлежит совершать во всех храмах Русской Православной Церкви ежегодно в первое воскресенье сентября.
Архипастырям и пастырям в первое воскресенье сентября Синод постановил посвящать проповедь заботе о Божием творении.
Русская Православная Церковь имеет особое попечение о проповеди добросовестного отношения человека к творению Божию — окружающему миру. В конце XX — начале XXI столетий это привело к созданию целого ряда церковных документов, выражающих позицию Православной Церкви по вопросам экологии. В частности, тема экологии поднималась на заседании Архиерейского Собора 1997 года и получила развитие в документе «Основы социальной концепции Русской Православной Церкви», принятом Юбилейным Архиерейским Собором в 2000 году. В 2008 году эта тема была поднята в документе «Основы учения Русской Православной Церкви о достоинстве, свободе и правах человека». В том же году в Турции состоялась встреча Предстоятелей Поместных Православных Церквей, по итогам которой был принят итоговый документ «Послание Предстоятелей Православных Церквей», в котором тема экологии особо освещается. В этом документе в частности указывается: «В связи с этим мы вновь подтверждаем установленный ранее [в Константинопольском Патриархате] день особых молитв о защите творения Божия 1 сентября, в начале церковного года. Мы поддерживаем введение темы защиты природной среды в катехизацию, проповедь и пастырскую работу наших Церквей, как это уже происходит в ряде из них».
Сохраняя приверженность общеправославным решениям, Архиерейский Собор 2013 года принял концептуальный документ «Позиция Русской Православной Церкви по актуальным проблемам экологии». Этим документом стимулируется активность духовенства и мирян в экологической сфере.
Высший Церковный Совет обсуждал в своих заседаниях от 17 февраля и от 25 июня 2015 года предложения Церковно-общественной природоохранной организации при Синодальном отделе по взаимоотношениям Церкви и общества, созданной в развитие намерений, выраженных Архиерейским Собором 2013 года в упомянутом документе. В частности, было предложено установить день особой молитвы о Божием творении.
Согласованная на встрече Предстоятелей Православных Церквей 2008 года дата — 1 сентября — в странах канонического присутствия Русской Православной Церкви ознаменована началом учебного года в церковных и светских учебных заведениях, молебными пениями об учащихся, и совмещение двух значимых дней не представляется уместным. Следует также отметить, что по воскресным дням в храмы приходит существенно больше людей, и проведение того или иного празднования или молебного пения имеет более широкий масштаб. В связи с этим было предложено установить днем особой молитвы о Божи
Чин молебного пения о сохранении творения Божия
Текст молебного пения утвержден решением Священного Синода от 13 июля 2015 года. Молебен надлежит совершать во всех храмах Русской Православной Церкви ежегодно в первое воскресенье сентября.
Священник: Благослове́н Бог наш всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Диакон: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Хор: Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины, Иже везде́ сый и вся исполня́яй, Сокро́вище благи́х и жи́зни Пода́телю, прииди́ и всели́ся в ны, и очи́сти ны от вся́кия скве́рны, и спаси́, Бла́же, ду́ши на́ша.
Чтец: Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас. (Трижды)
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Отче наш, Иже еси́ на Небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на Небеси́ и на земли́. Хлеб наш насу́щный да́ждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.
Псалом 103
Благослови́, душе́ моя́, Го́спода. Го́споди, Бо́же мой, возвели́чился еси́ зело́. Во испове́дание и в велеле́поту обле́клся еси́. Одея́йся све́том, я́ко ри́зою, простира́яй не́бо, я́ко ко́жу. Покрыва́яй вода́ми превы́спренняя Своя́, полага́яй о́блаки на восхожде́ние Свое́, ходя́й на крилу́ ве́треню. Творя́й А́нгелы Своя́ ду́хи и слуги́ Своя́ пла́мень о́гненный. Основа́яй землю́ на тве́рди ея́, не преклони́тся в век ве́ка. Бе́здна, я́ко ри́за, одея́ние ея́, на гора́х ста́нут во́ды, от запреще́ния Твоего́ побе́гнут, от гла́са гро́ма Твоего́ убоя́тся. Восхо́дят го́ры и нисхо́дят поля́ в ме́сто, е́же основа́л еси́ им. Преде́л положи́л еси́, его́же не пре́йдут, ниже́ обратя́тся покры́ти зе́млю. Посыла́яй исто́чники в де́брех, посреде́ гор про́йдут во́ды. Напая́ют вся зве́ри се́льныя, ждут она́гри в жа́жду свою́. На ты́х пти́цы небе́сныя привита́ют, от среды́ ка́мения дадя́т глас. Напая́яй го́ры от превы́спренних Свои́х, от плода́ дел Твои́х насы́тится земля́. Прозяба́яй траву́ ското́м, и злак на слу́жбу челове́ком, извести́ хлеб от земли́. И вино́ весели́т се́рдце челове́ка, ума́стити лице́ еле́ем, и хлеб се́рдце челове́ка укрепи́т. Насы́тятся древа́ польска́я, ке́дри Лива́нстии, и́хже еси́ насади́л. Та́мо пти́цы вогнездя́тся, ероди́ево жили́ще предводи́тельствует и́ми. Го́ры высо́кия еле́нем, ка́мень прибе́жище за́яцем. Сотвори́л есть луну́ во времена́, со́лнце позна́ за́пад свой. Положи́л еси́ тьму, и бысть нощь, в не́йже про́йдут вси зве́рие дубра́внии. Ски́мни рыка́ющии, восхи́тити и взыска́ти от Бо́га пи́щу себе́. Возсия́ со́лнце и собра́шася и в ло́жах свои́х ля́гут. Изы́дет челове́к на де́ло свое́ и на де́лание свое́ до ве́чера. Яко возвели́чишася дела́ Твоя́, Го́споди, вся прему́дростию сотвори́л еси́, испо́лнися земля́ тва́ри Твоея́. Сие́ мо́ре вели́кое и простра́нное, та́мо га́ди, и́мже несть числа́, живо́тная ма́лая с вели́кими, та́мо корабли́ препла́вают, змий сей, его́же созда́л еси́ руга́тися ему́. Вся к Тебе́ ча́ют, да́ти пи́щу им во бла́го вре́мя. Да́вшу Тебе́ им соберу́т отве́рзшу Тебе́ ру́ку вся́ческая испо́лнятся бла́гости. Отвра́щшу же Тебе́ лице́, возмяту́тся, отъи́меши дух их, и исче́знут, и в персть свою́ возвратя́тся. По́слеши Ду́ха Твоего́, и сози́ждутся, и обнови́ши лице́ земли́. Бу́ди сла́ва Госпо́дня во ве́ки, возвесели́тся Госпо́дь о де́лех Свои́х. Призира́яй на зе́млю, и творя́й ю́ трясти́ся: прикаса́яйся гора́м, и дымя́тся. Воспою́ Го́сподеви в животе́ мое́м, пою́ Бо́гу моему́, до́ндеже есмь. Да услади́тся Ему́ бесе́да моя́, аз же возвеселю́ся о Го́споде. Да исче́знут гре́шницы от земли́, и беззако́нницы, я́коже не бы́ти им. Благослови́, душе́ моя́, Го́спода.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Бог Господь: глас 6:
Диакон: Бог Госпо́дь и яви́ся нам, благослове́н Гряды́й во и́мя Госпо́дне.
Стих 1: Испове́дайтеся Го́сподеви, я́ко благ, я́ко в век ми́лость Его́.
Стих 2: Обыше́дше обыдо́ша мя и и́менем Госпо́дним противля́хся им.
Стих 3: Не умру́, но жив бу́ду и пове́м дела́ Госпо́дня.
Стих 4: Ка́мень, его́же небрего́ша зи́ждущии, сей бысть во главу́ у́гла, от Го́спода бысть сей и есть ди́вен во очесе́х на́ших.
Тропари, глас 6:
Хор: Поми́луй нас, Го́споди, поми́луй нас,/ вся́каго бо отве́та недоуме́юще,/ сию́ Ти моли́тву, я́ко Влады́це,// гре́шнии, прино́сим, поми́луй нас.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Иже дре́вле в Вавило́не го́рдыя язы́ки порази́вый, Го́споди,/ пра́веднаго Твоего́ преще́ния изба́ви ны./ Пощади́ гре́шныя лю́ди Твоя́,/ я́же стяжа́л еси́ Твое́ю Кро́вию;/ не преда́ждь нас поги́бели от дел рук на́ших,/ ино́го бо, ра́зве Тебе́, Бо́га не ве́мы,/ и воззови́ погиба́ющим:// Аз есмь с ва́ми, и никто́же на вы.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Милосе́рдия две́ри отве́рзи нам,/ Благослове́нная Богоро́дице,/ наде́ющиися на Тя, да не поги́бнем,/ но да изба́вимся Тобо́ю от бед,// Ты бо еси́ спасе́ние ро́да христиа́нскаго.
Священник: Мир всем.
Хор: И ду́хови твоему́.
Диакон: Прему́дрость, во́нмем.
Чтец: Проки́мен, глас 1: Бу́ди, Го́споди, ми́лость Твоя́ на нас, я́коже упова́хом на Тя.
Стих: Го́споди, услы́ши моли́тву мою́, и вопль мой.
Чтец: К ри́мляном посла́ние свята́го апо́стола Па́вла чте́ние.
Апостол, зачало 98 ( Рим.8:22–27 )
Бра́тие, ве́мы я́ко вся тварь с на́ми совоздыха́ет, и сболе́знует да́же до ны́не: Не то́чию же, но и са́ми нача́ток Ду́ха иму́ще, и мы са́ми в себе́ воздыха́ем, всыновле́ния ча́юще, избавле́ния те́лу на́шему. Упова́нием бо спасо́хомся. Упова́ние же ви́димое, несть упова́ние; е́же бо ви́дит кто, что и упова́ет? А́ще ли его́же не ви́дим, наде́емся, терпе́нием ждем. Си́це же и Дух спосо́бствует нам в не́мощех на́ших; о чесо́м бо помо́лимся, я́коже подоба́ет, не ве́мы: но Сам Дух хода́тайствует о нас, воздыха́нии неизглаго́ланными. Испыта́яй же сердца́, весть, что есть мудрова́ние Ду́ха, я́ко по Бо́гу припове́дует о святы́х.
Аллилуиа, глас 4:
Бо́же, уще́дри ны и благослови́ ны.
Стих: Просвети́ лице́ Твое́ на ны, и поми́луй ны.
Диакон: И о сподо́битися нам слы́шанию свята́го Ева́нгелия, Го́спода Бо́га мо́лим.
Священник: От Матфе́я свята́го Ева́нгелия чте́ние.
Хор: Сла́ва Тебе́ Го́споди, сла́ва Тебе́.
Евангелие от Матфеа, зачало 100
Рече́ Госпо́дь свои́м ученико́м, я́коже мо́лния исхо́дит от восто́к и явля́ется до за́пад, та́ко бу́дет прише́ствие Сы́на Челове́ческаго. Иде́же бо а́ще бу́дет труп, та́мо собе́рутся орли́. А́бие же по ско́рби дний тех со́лнце поме́ркнет, и луна́ не даст све́та своего́, и зве́зды спаду́т с небесе́, и си́лы небе́сныя подви́гнутся. И тогда́ яви́тся зна́мение Сы́на Челове́ческаго на небеси́; и тогда́ воспла́чутся вся коле́на земна́я, и у́зрят Сы́на Челове́ческаго, гряду́ща на о́блацех небе́сных с си́лою и сла́ваю мно́гою. И по́слет А́нгелы Своя́ с тру́бным гла́сом ве́лиим, и соберу́т избра́нныя его́ от четы́рех ветр, от коне́ц небе́с до коне́ц их. От смоко́вницы же научи́теся при́тчи: егда́ уже́ ва́ия ея́ бу́дут мла́да и ли́ствие прозя́бнет, ве́дите, я́ко близ есть жа́тва. Та́ко и вы, егда́ ви́дите сия́ вся, ве́дите, я́ко близ есть при две́рех.
Хор: Сла́ва Тебе́ Го́споди, сла́ва Тебе́.
Ектения:
Диакон: Поми́луй нас, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.
Еще́ мо́лимся о Вели́ком Господи́не и отце́ на́шем Святе́йшем Патриа́рхе Кири́лле, и о Господи́не на́шем Высокопреосвяще́ннейшем (или: Преосвяще́ннейшем) митрополи́те (или: архиепи́скопе, или: епи́скопе), и о всей во Христе́ бра́тии на́шей.
Еще́ мо́лимся о Богохрани́мей стране́ на́шей, власте́х, во́инстве ея́, да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м во вся́ком благоче́стии и чистоте́.
Сотвори́вый мир и вся, я́же в нем, Го́споди, приими́ покая́ние на́ше и во вре́мя потре́бно посли́ земли́ дождь и благорастворе́ние возду́хов, умири́ стихи́и, да грех на́ших ра́ди не му́чается и стра́ждет тварь, мо́лимтися, услы́ши и ми́лостивно поми́луй.
Де́лом го́рдых проти́вящийся, Го́споди, дела́ рук на́ших испра́ви, да не обратя́тся на главы́ на́ша и не погубя́т ны бе́ды и напа́сти, но при́зри на смире́ние на́ше и низпосли́ благода́ть и мир, мо́лимтися услы́ши и ми́лостивно поми́луй.
Да не стра́ждет лихои́мств и беззако́ний ра́ди на́ших творе́ние Твое́, Го́споди, но да сохрани́тся неврежде́нно от всех наве́т вра́жиих, мо́лимтися, услы́ши и поми́луй.
Еще́ мо́лимся о е́же не помяну́ти беззако́ний и непра́вд люде́й Свои́х, и отврати́ти от нас весь гнев Свой, пра́ведно на ны дви́жимый, и не погуби́ти мир сей гла́дом, жа́ждею и ины́ми бе́дами, но сохрани́ти его́ и нас пощади́ти, мо́лимтися услы́ши и поми́луй.
Священник возглас: Услы́ши ны, Бо́же, Спаси́телю наш, упова́ние всех конце́в земли́ и су́щих в мо́ри дале́че, и ми́лостив, ми́лостив бу́ди, Влады́ко, о гресе́х на́ших, и поми́луй ны. Ми́лостив бо и человеколю́бец Бог еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Молитва о благостоянии мира
Благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же Вседержи́телю, сотвори́вый не́бо и зе́млю со все́ю ле́потою их, просвети́вый день све́том со́лнечным и нощь уясни́вый заря́ми о́гненными, вся́кия тва́ри Тво́рче, созда́вый от земли́ челове́ка, отпа́вшаго же и преда́вшаго Тя, назда́вый па́ки Честно́ю Кро́вию Единоро́днаго Сы́на Твоего́!
При́зри с Небесе́, Бо́же, и виждь, я́ко се́тует земля́, и древеса́ и бы́лие изчеза́ют, зве́рие и ско́ти, и пти́цы небе́сныя погиба́ют за нече́стие живу́щих на ней. Сего́ ра́ди в покая́нии припа́даем и вопие́м Ти, да не погуби́ши мир Твой и нас со беззако́ньми на́шими, но да́руй обраще́ние безу́мным сыно́м челове́ческим и спасе́ние им и тва́ри им покоре́нной.
Благослове́н еси́, Го́споди, пото́пом омы́вый при Но́е грех челове́ческий! Да́руй нам пото́ки сле́зныя и омове́ние скверн на́ших, да обрати́мся от злых дел, хище́ний и непра́вд на́ших, во е́же храни́ти достоя́ние Твое́.
Благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же Вседержи́телю, при Ло́те попали́вый ме́рзости Содо́мския и Гомо́ррския и очи́стивый Зе́млю Обетова́нную от скверн их! Да́руй исправле́ние извраще́нным и стро́потным ума́м и се́рдцем челове́ческим, да позна́ют путь Твой.
Благослове́н еси́, Го́споди Бо́же Вседержи́телю, Иже прише́ствием Возлю́бленнаго Сы́на Твоего́ обнови́вый и очи́стивый всю тварь! Да́руй, да уве́руют лю́дие всем се́рдцем и просла́вят Тя и Единоро́днаго Сы́на Твоего и Утешителя Духа Святаго, да человеки и стихиями и всею тва́рию сла́вится пречестно́е и великоле́пое Имя Святы́я Тро́ицы во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Ина молитва
Го́споди, Бо́же Вседержи́телю, Соде́телю и Тво́рче вся́ческих, покрыва́яй вода́ми превы́спренняя Своя́, всю зе́млю древесы́ многови́дными и живо́тными разли́чными напо́лнивый, и животворя́яй ю́, да вся тварь благодари́т Тя, Изряднохудо́жника. Ты еси́ Иже и челове́ка сотвори́вый по о́бразу и подо́бию Твоему́, и в ми́ре сем поста́вивый, во е́же возде́лывати и храни́ти его́.
Не отврати́ лица́ Твоего́ и ны́не, Го́споди Человеколю́бче, зря мир Твой расхища́емь от беззако́ний и страсте́й на́ших. Яко се́тует земля́, древеса́ и бы́лие исчеза́ют, зве́рие и ско́ти, и пти́цы небе́сныя погиба́ют за нече́стие сыно́в челове́ческих.
Мо́лимся Ти, Всемилосе́рдый Бо́же, поми́луй ны, испо́лни сердца́ на́ша све́том Твоего́ богоразу́мия и приими́ покая́ние на́ше, да возде́лываем мир Твой во бла́го душа́м и телесе́м на́шим и во сла́ву Пресвята́го Имени Твоего́, Тебе́ бо подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.
Священник: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Хор: Честне́йшую херуви́м и сла́внейшую без сравне́ния серафи́м, без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу Тя велича́ем.
Священник: Сла́ва Тебе́, Христе́ Бо́же, упова́ние на́ше, сла́ва Тебе́.
Хор: Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Священник отпуст: Христо́с и́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, преподо́бных и богоно́сных оте́ц на́ших, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко благ и Человеколю́бец.
Синод установил день особой молитвы о Божием творении
Такое решение принято на заседании Священного Синода РПЦ 13-го июля 2015 года (Журнал №41).
Священный Синод утвердил две молитвы о благосостоянии мира — более пространную и краткую. Тексты обеих молитв можно скачать по ссылке:
В день молитвы о Божием творении иерархам Церкви и священнослужителям рекомендовано посвящать свои проповеди проблемам заботы об окружающей среде.
Русская Православная Церковь не впервые занимается вопросами экологии. В конце XX — начале XXI столетий об этом был принят целый ряд церковных документов. В частности, тема экологии поднималась на заседании Архиерейского Собора 1997 года и получила развитие в документе «Основы социальной концепции Русской Православной Церкви», принятом Юбилейным Архиерейским Собором в 2000 году. В 2008 году эта тема была поднята в документе «Основы учения Русской Православной Церкви о достоинстве, свободе и правах человека».
В том же году в Турции состоялась встреча Предстоятелей Поместных Православных Церквей, по итогам которой был принят итоговый документ «Послание Предстоятелей Православных Церквей», в котором тема экологии особо освещается. В этом документе в частности указывается: «В связи с этим мы вновь подтверждаем установленный ранее [в Константинопольском Патриархате] день особых молитв о защите творения Божия 1 сентября, в начале церковного года. Мы поддерживаем введение темы защиты природной среды в катехизацию, проповедь и пастырскую работу наших Церквей, как это уже происходит в ряде из них».
Установить день особой молитвы о Божием творении было предложено на заседаниях Высшего Церковного Совета от 17 февраля и от 25 июня 2015 года.
Днем особой молитвы о Божием творении было решено признать первое воскресенье сентября.
Чин молебнаго пения о сохранении творения Божия
Приблизительное время чтения: 3 мин.
Благословен Бог наш:
Царю Небесный:
Трисвятое по Отче наш:
Псалом 103-й.
Бог Господь: глас 6:
Помилуй нас, Господи, помилуй нас,/ всякаго бо ответа недоумеюще,/ сию Ти молитву, яко Владыце,/ грешнии, приносим, помилуй нас.
Слава:
Иже древле в Вавилоне гордыя языки поразивый, Господи,/ праведнаго Твоего прещения избави ны./ Пощади грешныя люди Твоя,/ яже стяжал еси Твоею Кровию;/ не предаждь нас погибели от дел рук наших,/ иного бо, разве Тебе, Бога не вемы,/ и воззови погибающим:/ Аз есмь с вами, и никтоже на вы.
И ныне, Богородичен:
Милосердия двери отверзи нам,/ Благословенная Богородице,/ надеющиися на Тя, да не погибнем,/ но да избавимся Тобою от бед,/ Ты бо еси спасение рода христианскаго.
Прокимен, глас 1: Буди, Господи, милость Твоя на нас, якоже уповахом на Тя. Стих: Господи, услыши молитву мою, и вопль мой. Апостол к Римляном, зачало 98 (глава 8, 22-27). Аллилуиа, глас 4: Боже, ущедри ны и благослови ны. Стих: Просвети лице Твое на ны, и помилуй ны.
Евангелие от Матфеа, зачало 100.
Помилуй нас, Боже:
Еще молимся о Великом Господине:
Еще молимся о богохранимей стране нашей:
Сотворивый мир и вся, яже в нем, Господи, приими покаяние наше и во время потребно посли земли дождь и благорастворение воздухов, умири стихии, да грех наших ради не мучается и страждет тварь, молимтися, услыши и милостивно помилуй.
Делом гордых противящийся, Господи, дела рук наших исправи, да не обратятся на главы наша и не погубят ны беды и напасти, но призри на смирение наше и низпосли благодать и мир, молимтися услыши и милостивно помилуй.
Да не страждет лихоимств и беззаконий ради наших творение Твое, Господи, но да сохранится неврежденно от всех навет вражиих, молимтися, услыши и помилуй.
Еще молимся о еже не помянути беззаконий и неправд людей Своих, и отвратити от нас весь гнев Свой, праведно на ны движимый, и не погубити мир сей гладом, жаждею и иными бедами, но сохранити его и нас пощадити, молимтися услыши и помилуй.
Услыши ны, Боже:
Молитва о благостоянии мира
Благословен еси, Господи, Боже Вседержителю, сотворивый небо и землю со всею лепотою их, просветивый день светом солнечным и нощь уяснивый зарями огненными, всякия твари Творче, создавый от земли человека, отпавшаго же и предавшаго Тя, наздавый паки Честною Кровию Единороднаго Сына Твоего!
Призри с Небесе, Боже, и виждь, яко сетует земля, и древеса и былие изчезают, зверие и скоти, и птицы небесныя погибают за нечестие живущих на ней. Сего ради в покаянии припадаем и вопием Ти, да не погубиши мир Твой и нас со беззаконьми нашими, но даруй обращение безумным сыном человеческим и спасение им и твари им покоренной.
Благословен еси, Господи, потопом омывый при Ное грех человеческий! Даруй нам потоки слезныя и омовение скверн наших, да обратимся от злых дел, хищений и неправд наших, во еже хранити достояние Твое.
Благословен еси, Господи, Боже Вседержителю, при Лоте попаливый мерзости Содомския и Гоморрския и очистивый Землю Обетованную от скверн их! Даруй исправление извращенным и стропотным умам и сердцем человеческим, да познают путь Твой.
Благословен еси, Господи Боже Вседержителю, Иже пришествием Возлюбленнаго Сына Твоего обновивый и очистивый всю тварь! Даруй, да уверуют людие всем сердцем и прославят Тя и Единороднаго Сына Твоего и Утешителя Духа Святаго, да человеки и стихиями и всею тварию славится пречестное и великолепое Имя Святыя Троицы во веки веков. Аминь.
Ина молитва
Господи, Боже Вседержителю, Содетелю и Творче всяческих, покрываяй водами превыспренняя Своя, всю землю древесы многовидными и животными различными наполнивый, и животворяяй ю, да вся тварь благодарит Тя, Изряднохудожника. Ты еси Иже и человека сотворивый по образу и подобию Твоему, и в мире сем поставивый, во еже возделывати и хранити его.
Не отврати лица Твоего и ныне, Господи Человеколюбче, зря мир Твой расхищаемь от беззаконий и страстей наших. Яко сетует земля, древеса и былие исчезают, зверие и скоти, и птицы небесныя погибают за нечестие сынов человеческих.
Молимся Ти, Всемилосердый Боже, помилуй ны, исполни сердца наша светом Твоего богоразумия и приими покаяние наше, да возделываем мир Твой во благо душам и телесем нашим и во славу Пресвятаго Имени Твоего, Тебе бо подобает всякая слава, честь и поклонение Отцу и Сыну и Святому Духу ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Премудрость.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Честнейшую Херувим:
Прочая и обычный (малый) отпуст.
Зачем молиться о творении
Социальный и экологический кризисы в определенной степени связаны с человеческим грехом. Природные катастрофы, в большинстве случаев, обусловлены тем, что человеком нарушается установленный порядок окружающей среды. Это происходит из-за распространения мировоззрения, ведущего к саморазрушению мира и человека. Наряду с потребительством, неумеренностью, равнодушием, основной чертой этого мировоззрения является недостаток веры и любви. Состояние мира, гармония на земле и в её обитателях взаимно обогащаются и укрепляются благодатью Божьей через нашу веру и готовность делиться своей любовью со всем творением Божиим. От начала мира Бог окружает «венец» Своего творения божественной любовью, но постоянно напоминает, что «блаженнее давать, нежели принимать» (Деян. 20:35). В самом деле, хорошо не только получать любовь, но и делиться ею с ближним и со всем творением, защищая, охраняя и сохраняя мудро устроенный мир Божий. Это принцип здоровых отношений человека как к другому человеку, так и к природному миру. Поэтому для христиан предсказание Спасителя о том, что «любовь охладеет» (Мф. 24:12), вызывает больше опасений, чем предсказания ученых о природных катаклизмах, социальных переворотах, войнах и эпидемиях. Если мы потеряем любовь, даже самые близкие станут чужими друг другу, Богу и природе, которую он сотворил. Одной из причин природных бедствий является не просто недостаток знаний о том, что вредить природе нельзя, но и недостаток любви.
Для каждого христианина любовь неразрывно взаимосвязана с молитвой. Если нам надлежит любить людей и все творение Божие, то это означает, что мы должны и молиться за них. А когда мы молимся, любовь должна преисполнять нас, потому что как говорит старец Амфилохий, «молитва без любви — это все равно, что добрая и прекрасная птица, которая не имеет крыльев и не может летать». Каждый человек, который истинно молится Богу, включает в свою жизнь не только любого человека, но и любую вещь. Для него нет никого и ничего чужого. Подтверждением этому служат также известные слова преподобного Исаака Сирина: «Что есть сердце милующее. Возгорение сердца у человека о всем творении, о людях, о птицах, о животных, о демонах и о всякой твари. При воспоминании о них и при воззрении на них очи у человека источают слезы, от великой и сильной жалости, объемлющей сердце. И от великого терпения умаляется сердце его, и не может оно вынести, или слышать, или видеть какого-либо вреда или малой печали, претерпеваемых тварью. А посему и о бессловесных, и о врагах истины, и о делающих ему вред, ежечасно со слезами приносит молитву, чтобы сохранились и очистились; а также и о естестве пресмыкающихся молится с великой жалостью, которая возбуждается в его сердце до уподобления в сем Богу». «Печаль, претерпеваемая тварью», – это прямое следствие грехопадения. Грех Адама является космическим по своим последствиям, ибо он разрушил первозданную гармонию между человеком и прочим творением. Поэтому Воплощение и Спасение имеет космический характер. Воплощение сродняет Христа со всем космосом, со всем, что создано. И Христос, будучи человеком в полном, совершенном смысле этого слова, сродни Своей телесностью всей твари: самый маленький атом или самая великая галактика в Нем узнает себя самое во славе. И спасается весь человек: освящение и обожение происходит как с душой, так и с телом. Мы верим не только в бессмертие души, но также чаем воскресения тела, через которое мы связаны с окружающим материальным миром. Поэтому наше освящение подразумевает и освящение окружающей среды. Мы спасаемся не от мира, а вместе с миром. Наше человеческое спасение ведет к искуплению всей твари, которая через нас «освобождена будет от рабства тлению в свободу славы детей Божиих» (Рим 8:21). Таким образом, молитва о всем мире, включая и природный мир, основывается на холистическом, или вселенском, понимании спасения и искупления этого мира через человека и не несет в себе сентиментального или утопического характера.
Наша молитва о Божьем творении, как и любая молитва, может быть просительной, благодарственной или хвалебной. В просительной молитве мы выражаем пред Богом наши нужды – как телесные, так и духовные. Таких молитв, относящихся к творению, достаточно много в требнике: молитвы на благословение стада, на благословение пчел, молитвы на нивах, молитва на освящение семян и пр. В благодарственной молитве мы подтверждаем, что Бог — источник всякого истинного блага. Примером такой молитвы, конечно, служит сама Литургия, Евхаристия как благодарение, в том числе и за дарованный нам окружающий мир. Кроме того, замечательные благодарственные молитвы за творение можно найти в акафисте «Слава Богу за все». Наконец, созерцая совершенства Бога Творца, мы не можем не возносить хвалебные молитвы о творении. Так, 103-й псалом является образцом восхваления Бога как премудрого Творца и всемогущего Промыслителя.
В заключение отметим, что каждый христианин призван быть священником творения и призван все, что есть в мироздании, сделать частью Божия Царства. Молитва поэтому не должна заключаться только в словах, но и в делах. Тогда молитва станет сослужением Богу, живой любовью и делом милосердия. Тогда мы, подобно второму Адаму — Христу, преобразим и приведем через себя все творение Божие в Царство вечной славы, когда Бог будет все и во всем.